KOKEMUKSIA OPETUSHARJOITTELUSTA
Opeopintoihin liittyy olennaisena ja isona kokonaisuutena opetusharjoittelu. Alkujaan se näyttäytyi moodlessa isona mörkönä, josta tuntui olevan vaikeaa saada otetta. Mistä lähden liikkeelle, miten siihen kuuluvat tehtävät tehdään ja mitä minulta odotetaan. Opetusharjoittelupaikka tuli hankkia itse. Harjoittelupaikan etsintä osoittautui yllättävän työlääksi. Aloitin etsinnän mielestäni ”hyvissä ajoin” jo syksyllä 2022 ja tavoitteena harjoittelu oli suorittaa kevään 2023 aikana. Koska en ollut työsuhteessa mihinkään ammatilliseen oppilaitokseen niin kontakteja ei juurikaan ollut suuntaan tai toiseen. Harjoittelupaikan etsiminen oli käytännössä kuin verkkojen heittämistä mereen ja odottamista, jos joku oppilaitos hakemukseeni vastaisi. Päivitin CV:tä ja hakemusta ja prosessia voisi mieltää täysipäiväiseksi työnhauksi. Osoitin hakemukseni eri ammatillisten oppilaitosten koulutuspäälliköille Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueella. Monesta paikasta hakemukseeni ei edes vastattu ja joistakin vastattiin, että opeharjoittelupaikat ovat jo täytetty. Tämän prosessin aikana huomasin, että esimerkiksi ammattikorkeakouluun haluavan opeharjoittelijan tulee jättää hakemus jo reilusti puolta vuotta ennen! Samoin oli joihinkin ammattioppilaitoksiin.
Sain sellaisen käsityksen ja itselleni tuli mielikuva, että oppilaitokset kyllä ottavat opeharjoittelijoita ja koulutuspäälliköiltäkin (jotka vastasivat) tuli pääosin vihreää valoa mutta suurin ongelma oli ohjaajan löytyminen. Opeharjoittelijan ohjausta ei ole erikseen resursoitu opettajan työaikaan, joten motivaatio ja kiinnostus tulee olla pitkälti opettajasta itsestään lähtöisin. Opeharjoittelun ohjaus ei ole millään tavalla velvoittavaa eikä siihen työnantajan puolelta ikään kuin pakoteta. Itse olin tottunut, että sotealalla opiskelijoita oli jatkuvasti ja työnantaja tavallaan ”velvoitti” harjoittelijoita ottamaan, halusitpa tai et.
Tilanne näytti pitkään
siltä, että mitään harjoittelupaikkaa ei löytyisi. Lopulta tärppäsi ja sain
kuin sainkin paikan ammatillisesta oppilaitoksesta. Myöhemmin minulle tarjottiin
paikkaa myös toisaalta mutta olin jo siinä vaiheessa aloittanut opeharjoittelun,
josta sitä minulle ensimmäisenä tarjottiin. Opetuksena tästä: kannattaa olla TODELLA
ajoissa liikkeellä, itsensä markkinointiin kannattaa panostaa ja oma CV
päivittää. Pahitteeksi ei ole, jos löytyy kontakteja jo entuudestaan jostain
oppilaitoksesta.
Aiempaa kokemusta minulla
ei ollut ammatillisesta oppilaitoksesta niin opiskelijan kuin opettajankaan
rooleista, joten totta kai se sai polvet tutisemaan ja perhoset lentämään vatsanpohjassa kun astuin oppilaitoksen ovesta sisään. Ensimmäisellä kerralla tapasin
ohjaajani ja kävimme läpi harjoittelun tavoitteita ja mitä opeharjoittelu
pitäisi sisällään. Kuva alkoi hieman rakentua ja konkretisoitua mutta
edelleen harjoittelun liittyvät tehtävät olivat kuin valtava möykky tai
selvittämätön lankavyyhti mielessäni. Opeharjoittelun tavoitteiden laatiminen,
suunnitelman kirjoittaminen siihen liittyvine taustateorioineen ja
opetushetkien suunnitelmien työstäminen oli todella työlästä. Päätin kuitenkin
aiheisiin paneutua tunnollisesti ja syvällisesti, jotta tehtävät palvelisivat
oppimistani mahdollisimman laajasti. Helppo rasti se ei kuitenkaan ollut,
kenties vaativinta mitä opeharjoitteluun on liittynyt. Jo pelkästään oman
opettajuuden käyttöteorian pohtiminen ja sanoittaminen oli vaikeaa, kun eihän
itselläni ollut vielä oikeastaan mitään opettajakokemusta. Ainoat kokemukseni ovat
lähinnä hoitoalan opiskelijoiden ohjauksesta työelämästä, asiakkaiden ohjaus
hoitotyön eri tehtävissä ja alakouluikäisten lasten harrastustoiminnan ohjaus
ja suunnittelu. Toki näistä kaikista kokemuksista on ollut hyötyä mutta jo
ympäristönä ammatillinen oppilaitos oli itselleni vieras maailma.
Opetusharjoittelun aikana tein 3 erillistä opetushetkeä, jotka suunnittelin ja toteutin alusta loppuun. Myös materiaalit tein itse pääosin mutta joitakin ohjaajani luentomateriaaleja muokkasin ja päivitin. Tämän lisäksi olin myös seuraamassa muina kertoina opetusta ja toimin ”apuopena” kun teimme käytännön harjoituksia. Yhteisopettajuus toimi hyvin tilanteissa, kun ryhmää piti jakaa ja oppijat etenivät tehtävissään hieman eri tahtiin. Tunsin, että oppijat ottivat minut hyvin vastaan ja vuorovaikutus oli luontevaa. Kyse oli lähihoitajakoulutuksessa olevia aikuisopiskelijoita. Palautetta sain kiitettävästi opiskelijoilta aina sitä kysyessäni ja opin paljon itsekin matkan varrella. Hyvin hektistä opetus on, tilanteet muuttuvat ja vaihtelevat (nopeallakin aikataululla) ja ryhmät ovat hyvin heterogeenisiä. Opettajalla tulee olla hyvät taidot ottaa koko ryhmä haltuun ja huomioida oppijoiden erilaiset tarpeet, aika haastava homma!
Asioita opetetaan melko tiukalla
aikataululla ja opetus on tiivistä. Opetuksessa hyödynnetään teoriaa mutta myös
käytännön harjoittelulla opetusluokassa on suuri merkitys. Opetuksessa
hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä kuten PBL, case, yhteistoiminnallinen
oppiminen, flipped learning, integratiivinen oppiminen… Erilaisia
oppimisympäristöjä on erilaisia teoria- ja harjoitusluokista verkko-oppimiseen.
Se kuinka paljon esimerkiksi digitaalisuus näkyy opetuksessa, vaihtelee
uskoakseni paljon opettajan omasta kiinnostuksesta, motivaatiosta, taidoista ja
myös opetuksen sisällöistä ja tavoitteista. Oppimisalustoina käytetään esimerkiksi
Studentaa ja Itslearning -alustoja.
Aika oppilaitoksessa on
joka tapauksessa niin lyhyt, että sen anti on lopulta pintaraapaisu. Itselleni
tuli tunne, että olisin halunnut vielä lisää tietoja eri oppimisalustoista ja
niiden käytöstä osana opetusta, HOKS sisällöt ja niiden laatiminen, moniammatillisuus
oppilaitoksessa esimerkiksi miten eri opettajat keskenään järjestävät opetusta
ja tekevät yhteistyötä, samoin oppilashuollon näkyminen ja rooli…
Oma antini opetuksen suhteen oli mielestäni se, että kykenin antamaan opiskelijoille objektiivisen kuvan hoitoalasta ja hoitotyöstä. Oma kokemukseni hoitoalasta on pitkä, lähes 20 vuotta ja tuohon ajanjaksoon on mahtunut monenlaisia käänteitä, niin iloisia kuin surullisia. Tunteita laidasta laitaan ja monta kokemusta rikkaampana. 20 vuotta on toisaalta antanut mutta myös kuluttanut, syönyt ja ikäväkseni sanoa tuhonnut jotain, mutta mikä tärkeintä, en anna noiden kokemusten vaikuttaa omaan toimintaani ja opetukseeni. Kaikki kokemukseni ovat subjektiivisesta näkökulmasta koettuja ja nähtyjä, epäreilua ja epäammatillista olisi siirtää omia negatiivisia kokemuksia omaan työhön opettajana.
Päinvastoin pyrkimyksenä on
antaa positiivinen, kannustava, innostava ja mielenkiintoinen käsitys alasta,
johon oppijat ovat opiskelemassa ja valmistumassa. En tavoittele ruusunpunaista kuvan
rakentamista hoitoalasta oppijoille vaan rehellistä, aitoa ja positiivia näkökulmia
esiintuoden. Mielestäni se on ammatillisuutta, tarjoten näin oppijalle
itselleen rakentaa mielikuva ja käsitys omien kokemustensa ja oppimansa
perusteella. Opettaja ei ole vain tiedon siirtäjä vaan myös ohjaaja,
roolimalli. Pidän tärkeänä, että opettaja on myös hyvä esimerkki oppijoille,
joka toteuttaa ja sitoutuu omaan työhönsä ja arvoihinsa. Minulle on tärkeää
perustaa opetus tutkittuun tietoon ja mielestäni siinä onnistuin. Hoitoala on
kokonaisuudessaan niin laaja kenttä ja hoitoalaa opettavilla opettajilla on
keskenään myös hyvin monenlaista koulutusta, kokemusta taustallaan. Se
millaista kokemusta kullakin on, vaikuttaa omaan opetukseen ja niihin
näkökulmiin mitä opetuksessaan nostaa esiin. Koska olen itsekin
hoitajataustainen, minulle on rakentunut ammatti-identiteetti ja siihen liittyvän arvomaailman sisäistäminen ja käsitys ammattiin liittyvistä eettisistä periaatteista. Niitä on
hyvä tuoda esille mutta ei korostaa. Opiskelijan tulee olla tietoinen arvoista
ja eettisistä näkökulmista mutta samalla antaa mahdollisuus oppijalle itselleen rakentaa
oma ammatti-identiteetti omine arvopohjineen.
Pedagogisesta
näkökulmasta sain hyvää palautetta antamastani opetuksesta, äänenkäytöstä, rauhallisuudesta,
materiaaleista, opetus vastasi tavoitteita, ajanhallinnasta... Myös rakentavaa
palautetta tuli opiskelijoilta, jotka ovat S2-taustaisia, kuten huomioida
kielitietoisuus opetuksessa sekä opetusmateriaalit sopivan napakat ja helposti seurattavat. Itselleni
tuli tunne, että olisin halunnut enemmän myös kokeilla digitalisuutta osana
opetusta, koska se jäi hieman taustalle mielestäni. Ymmärsin myös
opeharjoittelun aikana, että omat tietoni ja taitoni ovat rajalliset ja minun
on pakko hyväksyä myös se itsessäni, että en tiedä kaikkea ja toisaalta ei
tarvitsekaan. Koska olen kuitenkin itseni pahin kriitikko ja jos huomaan, etten tiedä jostain
asiasta mielestäni riittävästi tai asia on päässyt unohtumaan mielestäni se luo
haasteen oppia lisää ja päivittää omia tietoja. Sitähän toisaalta opettajuus
onkin, jatkuvaa oppimista ja omien tietojen päivitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti