Tietoja minusta

Oman elämän asiantuntija, jolla kertynyt asiantuntijuutta myös sote-sektorilta ja hoitotyöstä. Kiinnostus myös opetukseen ja koulutukseen. Tähtäimessä ammatillisen opettajan pätevyys.

torstai 1. kesäkuuta 2023

SATU HAMALI -OPETTAJUUDEN ANATOMIA part 4

 

ERILAISET OPETUSMENETELMÄT JA OPPIMISYMPÄRISTÖT

 

Erilaisia opetusmenetelmiä (pedagogisia malleja) on lukemattomia. Olennaista opettajuudelle on ymmärtää mitä oppiminen on ja miten me opimme. Tämän tiedon pohjalta on helpompaa lähteä pohtimaan erilaisia mahdollisuuksia opettaa ja ohjata sekä päättämään millaista opetusmenetelmää missäkin tilanteessa on tarkoituksenmukaista käyttää.

Opetustapahtumassa on kyse siitä, miten oppijan ja opettajan välinen vuorovaikutustilanne järjestetään. Taustalla tulee olla selkeä visio siitä, mitä on tarkoitus opettaa eli oppimiselle asetetut tavoitteet ja taustalla oleva opetussuunnitelma ja sen sisällöt.  Tarkoituksena on huomioida erilaisia tavoitteita yhden opetustapahtuman aikana ja toisaalta tavoitteet opetuksen järjestämisen taustalla voivat olla lähi-, väli tai etätavoitteita kattaen pidemmän ajanjakson tavoitteet. Millainen opetusmenetelmä valitaan siihen vaikuttaa myös oppijoiden ikä, taidot, osaaminen, tottumus, motivaatio, opetusryhmän koko, opettajan valmiudet ja kokemus erilaisista menetelmistä, opetettava aihe ja ylipäänsä olosuhteet. Opetusmenetelmän valintaan vaikuttaa myös tutkimustieto menetelmän yhteydestä oppimiseen. Opetusmenetelmien tulisi olla vaihtelevia, kannustavia ja aktivoivia oppimiseen. 

Erilaisia opetusmenetelmiä ovat esimerkiksi: 

Ongelmaperustainen oppiminen (problem based learning). Ideana on oppimisen käynnistyminen aitojen ammatillisesta ja työelämään pohjautuvista ongelmista ja niiden yksilöllisistä ja yhteisöllisistä prosessoinneista. Ongelman ratkaisemisessa käytetään hyväksi opiskelijan aikaisemmin hankittua olemassa olevaa tietoa, ryhmäkeskusteluja ja sitä kautta uuden tiedon etsimistä. (Eskelinen 2014:8)

Tekemällä oppiminen (learning by doing). Keskeistä on tekemällä oppiminen. Oppimisessa hyödynnetään erilaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä, tarkkaa rajaa ei ole määritelty vaan oppiminen voi olla harjoittelua draaman, kädentaitojen tai leikin kautta. (OAMK)

Kokemuksellinen oppiminen (experienced learning). Tämän näkemyksen mukaan oppiminen etenee konkreettisia kokemuksia ja toimintaa reflektoiden kohti ilmiöiden teoreettista ymmärtämistä ja parempia toimintamalleja. Tässä näkemyksessä painottuu siis kokemusten ja elämysten sekä itsereflektion merkitys oppimisprosessissa (Anttila 2022)

Tutkiva oppiminen (exploratory learning). Tutkiva oppiminen on pedagoginen malli, jonka tarkoituksena on johdattaa oppijat osallistumaan asiantuntijayhteisöillekin tyypilliseen yhteisölliseen tiedon tuottamiseen. Mallissa korostetaan tarkoituksellista työskentelyä yhteisten ideoiden, sosiaalisten käytäntöjen sekä kollektiivisen tiedon kehittämiseksi. (Salovaara 2004)

Käänteinen oppiminen (flipped learning).  Sanalla ”käänteinen” viitataan vastakohdan omaisesti vallalla olevaan perinteiseen opetusmenetelmään, jossa opettaja ensin opettaa uuden asian oppitunnilla, jonka jälkeen opiskelijat jatkavat aiheen opiskelua kotitehtävänä. Käänteisen opetuksen tavoitteena on saada opiskelijat tutustumaan uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla. Käänteinen opetus korostaa siten 1) opiskelijan omaa aktiivisuutta oppimisessa, 2) opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja 3) teknologian ja internet-resurssien käyttöä opetuksessa. (Wikipedia 2022)

Integratiivinen oppiminen eli integratiivisessa pedagogiikassa on kyse erilaisten asiantuntijuuden elementtien yhdistämisestä oppimisen ja työskentelyn aikana, esimerkiksi käytännön harjoitusten avulla tai soveltamalla teoreettista tietoa käytäntöön. (OAMK 2022)

Case-oppiminen eli oppijoille annetaan jokin aiheeseen liittyvä tapaus, jonka he ratkaisevat joko itsenäisesti tai ryhmässä. Kyse on tosielämän tilanteen eli tapauksen simuloinnista ja haasteen ratkaisusta. Ratkaisussa hyödynnetään aiemmin opittua ja/tai hankitaan uutta tietoa.

Viime vuosina tapahtunut digitaalisuuden lisääntyminen on vaikuttanut suuresti myös eri opetusmenetelmien käyttöön erilaisissa oppimisympäristöissä. Monilla aloilla kuten myös sote-alojen koulutuksessa hyödynnetään jo runsaasti digitaalisuuteen liittyvää oppimista. Perinteinen luokka- ja luento-opetus elää edelleen mutta sen rinnalle on muodostunut esimerkiksi itseohjautuvuuteen perustuvaa verkko-oppimista. Laadukasta ja oppijakeskeistä opetusta voidaan järjestää monin eri tavoin.


LÄHTEET


Anttila, Eeva (2022). Kokemuksellinen oppiminen.  Kokemuksellinen oppiminen – Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa (teak.fi)

Eskelinen, Tuula (2014). Ongelmaperustainen oppiminen ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Kehittämishankkeen mallipohja (theseus.fi)

OAMK (2022). Integratiivinen pedagogiikka yhdistää teorian ja käytännön hybridiympäristöissä oppimiseen – Oamk Journal

OAMK. Tekemällä oppiminen. Tekemällä oppiminen (oamk.fi)

Salovaara, Hanna (2004). Suomen virtuaaliyliopisto. Tutkiva oppiminen (oulu.fi)

Wikipedia (2022). Käänteinen opetus – Wikipedia





                                           







 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

SATU HAMALI -OPETTAJUUDEN ANATOMIA part 6