Tietoja minusta

Oman elämän asiantuntija, jolla kertynyt asiantuntijuutta myös sote-sektorilta ja hoitotyöstä. Kiinnostus myös opetukseen ja koulutukseen. Tähtäimessä ammatillisen opettajan pätevyys.

torstai 1. kesäkuuta 2023

SATU HAMALI -OPETTAJUUDEN ANATOMIA part 3

 

 AJATUKSIA OPPIMISKÄSITYKSISTÄ, IHMISKÄSITYKSISTÄ …

 

Ammatillisessa opettajakoulutuksessa keskeistä on syventyminen eri oppimiskäsityksiin ja teorioihin niihin taustalla. Oman opettajuuden kasvunprosessi koostuu erilaisista tiedoista, taidoista, ajatuksista, näkemyksistä, ideologioista, filosofiasta... Olennaista on se, että jokainen opiskelija kasvaa omaan opettajuuteensa omaa polkuansa pitkin ja kerää reppuunsa itselleen niitä merkityksellisimpiä asioita matkan varrelta. Mitä eväitä kukin itsellensä reppuun kerää riippuu pitkälti aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta mutta myös elämänkokemuksesta sekä omista arvoista.

Itselläni, jolla peruskoulutus ja työkokemus on vahvasti kiinnittyneenä hoitoalaan, joka pohjautuu taas hoitotieteisiin, on olennaista käsitys ihmisestä holistisesta näkökulmasta, käsitys ympäristöstä, terveydestä ja hoitamisesta. Hyvin vahvasti taustalla vaikuttaa humanistinen ihmiskäsitys, joka voidaan määritellä ihmisen kunnioittamisena ja jokainen ihminen nähdään arvokkaana sekä yksilöllisenä, aktiivisena ja päätöksiä tekevänä. Ihmisellä on menneisyys, nykyisyys ja näkemys tulevasta. Ihminen on myös jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja vuorovaikutus on kahdensuuntaista molempiin suuntiin. Terveyttä voidaan määritellä esimerkiksi fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tilaksi tai näiden osa-alueiden tasapainotilana, jolloin ihmisen toimintakyky on mahdollisimman hyvä eri tilanteissa. Hoitotyöhön ja hoitotieteisiin liittyy olennaisesti myös terveyden edistäminen ja sen osana “empowerment” eli voimavaralähtöisyys, voimaannuttaminen. Hoitaminen sisältää kaikkea näitä em. asioita mutta myös kuntouttamista, toimenpiteitä ja sairauksien hoitoa ja ennaltaehkäisyä.

Omalla kohdallani uskon, että hoitoalan ja koulutuksen kautta saamani näkemykset ja arvot heijastuvat myös tulevaan opettajan työhöni. Toisaalta näen myös paljon yhteneväisyyttä hoitotieteiden ja kasvatustieteiden näkökulmissa. Ne näkökulmat, joita hoitotiede ja hoitotyö nostaa ei voida poissulkea kasvatustieteellisestä ajattelusta. Oppimisprosessissa on kyse kokonaisuudesta ja opettajan tulisikin nähdä oppija kokonaisuutena, johon vaikuttaa niin ympäristö, yksilöllinen terveydentila ja voimavarat sekä valmiudet oppimiseen.

Kasvatustieteet nostavat merkittävimmiksi oppimiskäsityksiksi ja ihmiskäsityksiksi behaviorismin, kognitivismin, konstruktivismin ja humanismin. Opettajaopinnoissa pohdimmekin tarkemmin erilaisia oppimiskäsityksiä sekä niihin liittyviä ihmiskäsityksiä. Erilaisten oppimiskäsitysten ymmärtäminen on pohja opettajuudelle ja pedagogiselle ammattitaidolle. Keskeisten oppimiskäsitysten erottaminen toisistaan on olennaista mutta ei aina niin yksiselitteistä, sillä ne myös linkittyvät toisiinsa ja uudemmat oppimiskäsitykset pohjautuvat esimerkiksi vanhempiin. Uudemmat oppimiskäsitykset ovat ikään kuin jalostuneet vanhemmista ja pyrkineet korjaamaan niiden heikkouksia. Itse koen kaikissa oppimiskäsityksissä omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Omassa opettajuudessani en lähtisi sulkemaan mitään täysin pois omasta opettajuuden käyttöteoriastani vaan pitäisin eri oppimiskäsityksiä rinnakkain.

Behavioristisen ihmiskäsityksen ja oppimisteorian taustalla on ollut useita henkilöitä, jotka ovat vieneet behaviorismin ajattelua ja teoriaa eteenpäin.  Yksi tunnetuimmista oli venäläinen Ivan Pavlov (1849-1936), joka tuli tunnetuksi Pavlovin koiristaan ja koiriin liittyvistä kokeistaan. Pavlovin luoman klassisen ehdollistamisen esimerkki oli tilanne, jossa koiran kielelle ripoteltiin lihajauhoa samalla kelloa soittaen. Lihajauho sai koiran kuolaamaan ja kun koetta oli toistettu tarpeeksi usein, koira alkoi kuolaamaan jo pelkästä kellonsoitosta. Ideana oli, että erilaisella ärsykkeellä saadaan aikaan toiminta tai reaktio, joka ei kuulu opetetun yksilön normaaliin toimintaan.  Toinen behaviorismin kehittäjä ja eteenpäinviejä oli yhdysvaltalainen psykologian professori John B. Watson (1878–1958), joka tuli tunnetuksi ‘Albert-vauva’ kokeistaan. Kokeet ovat saaneet kyseenalaisen maineen ja saanut osakseen runsaasti kritiikkiä, jossa pienelle Albert-vauvalle tehtiin erilaisiin ärsykkeisiin liittyviä kokeita. Albert-vauva saatiin pelkäämään esimerkiksi rottia lisäämällä rotan tulemiseen samaan tilaan Albertin kanssa jokin kova ääni tai paukahdus. Pikkuhiljaa jo pelkän rotan näkeminen sai Albertin pelkäämään. Sama toistui myös muiden eläinten kohdalla.

Myös yksi behaviorismin kehittäjiä oli Edward Thorndike (1874–1949), joka kehitti konnektionismin eli S-R teorian. Eläinkokeissaan hän havaitsi, että toistuvan yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuvassa oppimisessa tietyt yhteydet sensoristen ärsykkeiden (S) ja niitä seuraavan käyttäytymisen eli reaktioiden (R) välillä vahvistuu tai heikkenee sen mukaan, mitä seurauksia käyttäytyminen saa. Sen sijaan B.F. Skinnerin (1904–1990) mukaan koulutuksella on kaksi päätarkoitusta: opettaa sekä verbaalisen että ei -sanallisen käyttäytymisen ohjelmistoja ja kiinnostaa oppilaita oppimaan. Skinner oli sitä mieltä, että oppijan tulee harjoitella käyttäytymistä oppiakseen uusia asioita. Skinner uskoi, että tehokkaan opetuksen on perustuttava positiiviseen vahvistukseen, joka on hänen mukaansa tehokkaampi muuttamaan ja vahvistamaan käyttäytymistä kuin rangaistus. Rankaiseminen voi tuottaa epäsuotuisaa käytöstä kuten ilkivaltaa ja poissaoloja. 

Kuten aiemmin esiteltyjen behaviorismin oppi-isien teoriat totesivat, että behaviorismissa olennaista on omien sisäisten ajattelu prosessien syrjään jättäminen ja keskittyminen olemassa olevaan. Ympäristö muokkaa käyttäytymistä niin että oppimiseen vaikuttaa ympäristö, ei niinkään oppija itse. (Ruohotie 2000, s.108) Behavioristisessa ajattelussa opettaja nähdään ikään kuin auktoriteettina, joka ylhäältä alaspäin kaataa tietoa oppijoiden päälle ilman, että oppijassa tapahtuu varsinaisesti minkäänlaista ajatteluprosessia ja asioiden käsittelyä.

Itse näkisin behavioristisessa oppimiskäsityksessä sen näkökulman positiivisena puolena, jossa oppija voi selkeästi esimerkiksi yrityksen ja erehdyksen kautta saada oppia. Opettajan tulee kuitenkin luoda oppimistilanne turvalliseksi ja mielekkääksi, jossa oppija voi turvallisesti myös erehtyä ja näin virheiden pohjalta oppia ja analysoida saamaansa oppia aiheesta. On myös olemassa edelleen asioita, joita voi olla perusteltua opetalla ulkoa mikä liittyy juuri behavioristiseen ajatteluun. Monilla aloilla on esimerkiksi tiettyjä käsitteitä, malleja tai kaavoja, joita voi olla hyvinkin perusteltua opetella ulkoa. Perinteiset kertotaulutkin eivät tue pelkästään vaativampia matemaattisten taitojen omaksumista vaan auttaa myös arjessa monissa tilanteissa. Omalla alallani hoitotyössä kuten myös lääketieteen alalla on opeteltava tiettyjä lainalaisuuksia ulkoa, sillä esimerkiksi tilanteissa, joissa on toimittava nopeasti ihmishengen pelastamiseksi akuuteissa tilanteissa, tiedon on tultava nopeasti päätöksenteon tueksi ja usein ulkomuistista. Täytyy kuitenkin ymmärtää, että pelkkä ulkoa muistaminen ei takaa oppimista vaan ensisijaisesti tulee ymmärtää asiayhteys sekä siihen liittyvät syy-seuraussuhteet.

Kognitiivisessa oppimiskäsityksessä on kyse siitä, miten ihminen prosessoi tietoa: oppiminen nähdään tiedon prosessointina. Oppija käsittelee erilaista tietoa aktiivisesti: tietoa vastaanotetaan, tehdään havaintoja, valikoidaan, taltioidaan, tulkitaan ja kehitetään aktiivisesti. Malli syntyi 1960-luvulla behavioristisen ajattelun vastineeksi, jossa ulkoisesta alettiin kiinnittämään huomiota enemmän oppijan ja ihmismielen sisäisiin ilmiöihin, kognitiivisiin prosesseihin.

Mielekäs oppiminen alkaa käytännön elämän ongelmista ja ristiriidoista. Oppijan mielessä syntyy tiedollinen ristiriita, kun hänen tietonsa ja taitonsa eivät riitäkään tilanteen hallitsemiseen. Oppija pyrkii ratkaisemaan ristiriidan joko hankkimalla uutta tietoa (assimilaatio) tai hän järjestää aiemman tiedon uudella tavalla (akkommodaatio). Oppimisen tuloksena syntyy jäsentyneitä ajatuksia sekä selittäviä periaatteita, joista muodostuu oppijalle toimintaa ohjaavia sisäisiä rakenteita ja malleja, skeemoja. Uuden tiedon omaksuminen nähdään aina riippuvaisena aikaisemmasta tiedosta. (JAMK 2021) Kognitiivinen oppimisajattelu pitää tärkeänä myös oppijoiden metakognitiivisten taitojen kehittämistä. Metakognitiivisilla taidoilla tarkoitetaan oman oppimisen kriittistä arviointia: miten oppii ja miten voi kehittää oppimistaan.

Kognitiivisessa oppimiskäsityksessä peruskäsitteitä ovat havainto, oivallus ja merkitys. Ihmismieli on aktiivinen ja ajatteleva tulkiten kokemuksia ja antaa merkityksiä tapahtumille. Suurin ero behavioristisessa ja kognitiivisessa oppimiskäsityksessä on kontrolliuskomuksissa, siinä missä locus of control sijaisee. Kognitiivisessa ajattelussa se on oppijassa itsessään, kun taas behavioristisessa ajattelussa ympäristössä. Oppimisen kannalta on olennaista informaation kytkeminen jo olemassa olevaan tietoon. Oppimisen tulee olla mielekästä, ulkoa opittu tieto ei kytkeydy tai ole sidoksissa kognitiivisiin rakenteisiin ja sen vuoksi unohtuu helposti. (Ruohotie 2000, s.110–111)

Itse koen kognitiivisen oppimiskäsityksen mielekkäänä juuri sen vuoksi, koska oppija on aktiivinen ja oppiminen perustuu ajatteluun ja oivalluksiin. Vierastan ajatusta siitä, että oppija nähdään passiivisena ja omat ajatteluntaidot eivät pääse käyntiin juuri missään oppimisen vaiheessa. Viittaan jo aiemmin mainitsemaani hoitoalaan tai lääketieteeseen, jossa esimerkiksi kognitiivisesta ajattelusta on suurta hyötyä. Esimerkkinä voi olla vaikkapa potilaan diagnoosin tekeminen kokeneen lääkärin ja vastavalmistuneen lääkärin välillä. Kokenut lääkäri on työssään kohdannut paljon potilaita ja noista kohtaamisista kertynyt runsaasti ’hiljaista tietoa’, joka auttaa työssä suoriutumisessa ja päätöksenteossa. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että pelkkä kokemusperäinen tieto ei riitä vaan oppija tarvitsee myös riittävän määrän tavoitteellista valmentautumista ja muodollista opiskelua ns. formaalia tietoa. (Eteläpelto 2005, ss.147–153)

Konstruktivismin perusajatus on, että tieto on todellisuuden tulkintaa. Tieto sopii todellisuuteen, mutta ei ole sen kopio. Oppiminen on tiedon aktiivista konstruointia, ja oppiminen perustuu ihmisen uteliaisuuteen. Konstruktivistisen käsityksen mukaan tietoa ei voi sellaisenaan välittää oppijalle, vaan oppija on aktiivinen tiedon konstruoija eli tietorakenteiden muodostaja oppimisprosessissa. Oppija tekee informaatiosta oman tulkintansa ja luo tiedon konstruktionsa aikaisempien tietojensa ja kokemustensa pohjalta. Konstruktivismi edustaa oppimiskäsityksen muutosta tiedon kopioinnista tiedon rakentamiseen, muuntamiseen. (Anttila 2022)

Itse koen konstruktivistisen oppimisen varsin hedelmällisenä oppimisen kannalta, koska oppijan rooli on aktiivinen, ajatteleva ja oivaltava. Jokaisella oppijalla on iästä riippumatta menneisyys ja aiempia kokemuksia, jotka vaikuttavat oppimiseen. Opettajan tulee ottaa nämä huomioon ja tältä pohjalta kyetä muokkaamaan myös opetustapojaan ja menetelmiä oppijan tarpeiden mukaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Sosiaalinen konstruktionismi on eräs konstruktivismin suuntaus, jossa korostuu kielen merkitys ei siis yksilö eikä ulkoinen maailma.  Toisena perustavana lähtökohtana on kiinnostus ihmisten välisiin suhteisiin. Konstruktionistit ovat kiinnostuneita yhteistyöstä, konflikteista, merkityksistä, neuvottelemisesta, retoriikasta, rooleista sekä kielen tehtävistä ihmisten välisissä suhteissa. Sosiaaliseen konstruktionismiin perustuvassa pedagogiikassa korostuu sosiaalinen vuorovaikutus, yhteistoiminta, keskustelu, tulkintojen ja merkitysten vaihto, niistä neuvottelu, sekä tietoisuus erilaisista puhetavoista (Löytönen 2022).  Kaikkeen opettamiseen liittyy vahvasti vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla oppijan kohtaaminen helpottuu ja kohtaamisen taito on yksi olennaisimpia tekijöitä oppimisen prosessissa. Toisaalta vuorovaikutuksen ja keskustelun avulla opettaja kykenee ohjaamaan oppijoita ajatteluun, itseilmaisuun, harjoitellaan keskustelutaitoja sekä dialogia. Itse olen tottunut opiskelijana rooliin, jossa opettaja puhuu ja oppijat ovat hiljaa. Tämä käsitys muuttui pikkuhiljaa vasta ollessani ammattikorkeakoulussa hoitoalan opinnoissa. Tuolloin keskustelulle annettiin enemmän tilaa ja keskustelu nähtiin arvokkaana tapana oppia ja jakaa ajatuksia sekä oppia uutta. Nykyisissä opettajaopinnoissa keskustelulle on annettu aikaa ja siihen on kannustettu. Itse ajattelen, että keskustelu oppimisen keinona on oiva keino esimerkiksi jakaa tietoa sekä näkemyksiä haastavista ja vaikeista asioista. Esimerkiksi arvoihin ja etikkaan liittyvät kysymykset eivät välttämättä avaudu lukemalla kirjaa tai tutkimuksia, vaan keskustelun avulla asiaan voidaan saada täysin uusia ulottuvuuksia. Keskustelu on oppimisen tukena aktivoimassa oppijoita sekä motivoimassa oppimisprosessissa. Oppija saa tunteen osallisuudesta ja kokee merkityksellisyyttä.


LÄHTEET: 


Anttila, Eeva (2022) Konstruktivistinen oppimiskäsitys – Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa (teak.fi)

Eteläpelto, Anneli - Tynjälä, Päivi (2005). Oppiminen ja asiantuntijuus. WSOY

JAMK (2021). Oppimiskäsitykset. 

Löytönen, Teija (2022). Sosiaalinen konstruktionismi – Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa (teak.fi)

Ruohotie, Pekka (2000). Oppiminen ja ammatillinen kasvu. WSOY.








 

 

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

SATU HAMALI -OPETTAJUUDEN ANATOMIA part 6