MILLAINEN MINÄ OLEN
IHMISENÄ JA OPETTAJANA?
Opettajuuden yksi keskeisistä ammattitaitovaatimuksista ja ammattipätevyyksistä on reflektiotaidot ja itsetuntemus. Opeopinnot tarjosivat mahdollisuuden itsetutkiskeluun, itsetuntemuksen kehittämiseen ja omien reflektiotaitojen parantamiseen. Itsetuntemuksen kautta tulemme tietoiseksi omista vahvuuksistamme ja kehittämistarpeistamme. Kun ”tiedostamme” itsemme ajattelen, että tuolloin opettajana on enemmän työkaluja käytössä erilaisissa tilanteissa.
Opettajan työ on työn suorittamista omalla persoonalla
ja kohtaamisten kautta. Väistämättä ajaudumme tilanteisiin, mitkä eivät ole
aina mieluisia ja joudumme ajoittain epämukavuusalueelle ja kohtaamaan omia
ennakkoluuloja sekä pohtimaan omia arvoja. Tällaisissa tilanteissa itsetuntemus
antaa mahdollisuuksia selviytyä myös hankalista tilanteista. Teemme työtämme
persoonalla mutta ennen kaikkea oman ammattiroolin kautta. Kun olemme tietoisia
itsestämme, pystymme ennakoimaan tilanteita sekä reagoimaan ja toimimaan eri
tilanteissa niiden edellyttämällä tavalla. Itsetuntemus käsitteenä voidaan
määritellä monin tavoin mutta itseäni viehättää esimerkiksi
Keltinkangas-Järvisen ajattelu itsetuntemuksesta elämänhallinnan kautta. Meidän
tulee ymmärtää miksi arvostamme tiettyjä asioita, ja mitkä tekijät ovat
muovanneet meistä sellaisia kuin olemme. Myös oman menneisyyden tunteminen on
tärkeää. (Sorvisto ym. 2018:10) Itsetuntemus voidaan nähdä ymmärryksenä
itsestämme, arvoperustasta, omien tavoitteiden ja tarpeiden tunnistamista. Se
on myös omien tunteiden ymmärtämistä ja käsittelyä mahdollisimman hyvin.
Reflektiolla tarkoitetaan omien tunteiden, odotusten ja ajatusten tunnistamista, ilmaisua ja käsittelyä. Reflektio kehittää ajattelutaitoja. Reflektion avulla myös yhdistämme teoriatietoa ja käytäntöä ja näin syvennämme oppimista. Reflektion avulla analysoimme oppimista, tunteitamme ja käyttäytymistä. Reflektion taustalla on ajatus asioiden liittämisestä laajempaan kokonaisuuteen ja opittujen asioiden peilaamista aiempiin kokemuksiin.
Reflektiivinen ajattelu liittyy metakognitiivisiin
tietoihin ja taitoihin eli kykyyn arvioida omaa oppimista, ajattelua ja tietoja
sekä ominaisuuksia oppijana. Lisäksi siihen kuuluu kyky arvioida omaa osaamista
ja huomioida omat rajoitteet sekä tunnistaa lisätiedon tarpeet. Reflektiotaidot
ovat yksilöllisiä mutta niitä voidaan kehittää. (Saaranen ym. 2018: 141) Koen,
että opeopinnoissa omat reflektiotaitoni ovat parantuneet, sillä reflektiota on
tapahtunut koko opintojen ajan eikä vain johonkin tiettyyn tapahtumaan tai
tilanteeseen liittyen. Reflektio oli itsessään minulle tuttu käsite jo
aiemmista opinnoista ja työkokemuksen kautta, sillä hoitotyössä reflektiolla on
olennainen merkitys sekä oman työn ja yleisten työmenetelmien kehittämisessä ja
eteenpäinviemisessä. Se ei kuitenkaan ollut aina säännöllistä, joten reflektio
ja reflektiotaitojen merkitys osana omaa opettajan ammatillista kasvua on
saanut uuden ja syvemmän merkityksen näiden opintojen aikana.
Itsetuntemukseen liittyen
tein itselleni myös persoonallisuustestin “Asianajaja”-persoonallisuus (INFJ) |
16Personalities ja tuon
testin tuloksena sain itselleni vastauksen olevani asianajaja -persoonallisuus.
Hyvin monet kohdat tuossa testissä osuivat oikeaan, ehkä hieman pelottavankin
oikeaan. Testin mukaan olen myötätuntoinen, pehmeästi puhuva ja empaattinen. Tyypillistä
on syvään juurtuneet uskomukset, arvot ja kyky toimia päättäväisesti saadakseen
haluamansa. Olen myös auttaja, joka on luonteeltaan introvertti mutta kuitenkin
kykeneväinen muodostamaan vahvoja, merkityksellisiä yhteyksiä muihin ihmisiin. Nautin
muiden auttamisesta, mutta tarvitsen myös aikaa ja omaa tilaa latautumiseen.
Olen myös idealisti, joka ei tyydy vain toivomaan tai unelmoimaan maailman
muuttamista vaan pyrkii sitä myös toteuttamaan. Järjestäytynyt luonne pyrkii
organisoimaan, hallitsemaan ja suunnittelemaan. Toisaalta luonteessa esiintyy
emotionaalisuus ja loogisuus sekä päätöksenteon taustalla huomioida tunteet
unohtamatta kuitenkaan olemassaolon hyviä ja huonoja puolia sekä realismia. Vahvuuksia
ovat herkkyys aistia muiden tarpeita, luovuus, tulevaisuusorientoituminen, syvien
ihmissuhteiden vaaliminen, idealismi ja elämän tarkoituksen pohtiminen. Heikkouksia
ovat joskus liiallinen herkkyys, vaikea tutustua, liian korkeat odotukset,
itsepäisyys ja vastakkainasettelun välttely.
Mielestäni
vastaavanlaiset persoonallisuustestit ovat oiva lisä itsereflektioon ja
itsetuntemuksen syövereihin sukeltamisessa. Ne voivat antaa itsestään uusia
näkökulmia, joita ei ehkä tajunnut tai ymmärtänyt olevan olemassa. Itselleni on
ollut aina haaste sanoittaa itseään muille ja myös itselleen ääneen. Minun on
helpompaa arvioida ja analysoida muita mutta itsensä arvioiminen varsinkin
positiivisessa mielessä on ollut hankalaa. Opettajan roolissa sekä
palautteen antaminen ja sen saaminen on kuitenkin olennaista oman kehittymisen kannalta. Joskus
palautteen pyytäminen tuntuu pelottavalta, erityisesti jos kokee kriittisen
palautteen liian vahvana, joka menee ”ihon alle”. Opettajana se tulisi
kuitenkin kestää ja pyrkiä kasvattamaan itsellensä paksu nahka siinä mielessä,
että antaa itselleen mahdollisuuden kehittyä ja tulla paremmaksi. Opettajina
emme ole koskaan valmiina ja varsinkaan minä itse, sillä olen vasta
opettajuuden alkutaipaleella ja ensiaskeleet ottanut. Opettajuus vaatii hyvien
reflektiotaitojen ja itsetuntemuksen lisäksi myös vahvaa itseluottamusta ja
itsetuntoa.
Opeopintojen aikana olen myös
pohtinut erilaisia kysymyksiä kuten: Mitä oppiminen on ja miten me opimme? Miten
minä itse opin? Ajattelen, että oppiminen on monimutkainen prosessi, joka
muuttuu koko elämämme ajan. Se on ikään kuin taito, joka kehittyy ja johon
pystymme myös itse vaikuttamaan. Psykologian näkökulmasta oppiminen on
toiminnan melko pysyvää muutosta, joka perustuu kokemukseen. Oppimisprosessiin
vaikuttaa eri tekijät kuten biologinen perusta, muistin toiminta, oppijan
piirteet, kuten temperamentti tai sinnikkyys sekä muiden ihmisten ja kulttuurin
vaikutus oppimiseen. Oppimiseen vaikuttaa myös oppimisympäristö, jossa olemme
ja elämme. Oppimista tapahtuu kaikkialla. (Peda 2023.) Rauste-Von Wright ym.
(2003) kuvaa oppimista monimuotoiseksi tapahtumaksi, joka kytkeytyy aina
toimintaan ja palvelee sitä. Oppiminen auttaa sopeutumaan maailmaan ja
oppimisen kautta saamme uusia elämänhallinnan keinoja. Motivaatio on keskeistä
oppimisessa sekä oppiminen sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. (Rauste-Von
Wright 2008:56–60.)
Opettajana on tärkeää
tunnistaa myös omat vahvuudet ja heikkoudet oppimisen prosessissa. Se mikä
edesauttaa itseä oppimaan, ei välttämättä toimi toisella. Jos ajattelen omaa
tyyliäni tai tapaani oppia uusia asioita niin siinä selkeästi nousee esiin
tekeminen, asioiden käytännössä harjoitteleminen ja kokeminen. Sen lisäksi minulle
on tärkeää luoda mielessäni syy-seuraussuhteita, luomaan asioista kokonaiskuva.
Opin myös visuaalisesti kuvien ja kuvioiden kautta. Erilaisten tunteiden mukaan
liittäminen auttaa myös oppimaan uusia asioita. Olennaista itselleni on myös
motivaatio ja aito kiinnostus opiskeltavaan aiheeseen.
Oppiminen on
monitasoista. Se voi olla ulkoa opettelua, ajattelua, asioiden tiedostamista,
ymmärtämistä, soveltamista, hahmottamista tai asioiden sisäistämistä. Itselleni
sopii parhaiten asioiden ymmärtäminen ja niiden soveltaminen käytäntöön.
Oppijana olen visuaalinen, auditiivinen kuin kinesteettinenkin. Vahvin näistä
kuitenkin visuaalisuus. Olen pohtinut myös motivaation merkitystä osana
oppimista ja näiden opeopintojen aikana sen merkityksen ymmärtäminen osana
oppimista on syventynyt. Motivaatio on itse asiassa hyvin ratkaiseva tekijä
uuden asian oppimisessa ja opettajalla on myös suuri merkitys siihen, miten
hyvin tai huonosti hän kykenee oppijaa motivoimaan opinnoissa eteenpäin tai
innostumaan aiheesta. Toki motivaation taustalla vaikuttaa moni muukin asia
kuten oppijan oma elämäntilanne, oppimisympäristö, sosiaaliset suhteet ja
vuorovaikutus, omat mielenkiinnon kohteet, arvot, aiemmat tiedot ja oma
elämänhistoria. (Ruohotie 2000:81) Uskon kuitenkin, että opettajan rooli
motivaation herättämisessä on olennainen, tapa ja tyyli kuinka opettaja opettaa.
Opettaja on myös esiintyjä, joka voi läsnäolollaan innostaa tai karkottaa
oppijaa. Osana opettajan työtä on myös selvittää mahdollisia esteitä
oppimiselle, joskus kyse voi olla pelkästään oppijan omassa elämäntilanteessa
tai kyse on oppimisvaikeudesta mikä vaikeuttaa motivaatiota.
Omasta tavastaan oppia ja erilaisten oppimistyylien tiedostaminen omassa opettajuudessaan antaa mahdollisuuden rakentaa itselleen työtapoja, joita kokee itselleen tärkeiksi ja itselle merkityksellisiksi. Toisaalta ymmärrys siitä, että oppijoina olemme kaikki erilaisia, tukee opettajaa rakentamaan monipuolisia ja erilaisia opetuskokonaisuuksia huomioiden eri tavat oppia. Hyvä opettaja pystyy luovimaan erilaisten tyylien ja tapojen välillä, joka tarjoaa jokaiselle oppijalle jotakin.
Olemme opeopinnoissa pohtineet myös kuinka omassa opettajuudessa voi kehittyä. Olennaista on tietysti oman substanssiosaamisen sekä siihen liittyvien tietojen ja taitojen ylläpitäminen sekä ajan hermoilla pysyminen. Esimerkiksi oma alani sosiaali- ja terveysala on hyvin nopeasti kehittyvä ala, joka tuottaa jatkuvasti uutta tutkimustietoa sekä hoitotieteestä että lääketieteestä. Nopeasti kehittyvä ala haastaa myös opettajaa pysymään kyydissä mitä tieteessä ja tutkimuksessa tapahtuu niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tärkeää on myös huomioida nopeat työelämän muutokset ja niiden vaikutukset opetuksen sisältöihin ja opetuksen järjestämiseen. Jämähtää ei siis saa. Oman kehittymisen kannalta tärkeää on myös aika ajoin siirtyä omasta kuplastaan epämukavuusalueille ja haastaa itseään ja tarttua haasteisiin. Opettajuus on myös moniammatillista yhteistyötä ja yhteistoimijuutta. Työskentelemällä eri suuntiin eri sidosryhmien kanssa saamme uusia tietoja ja taitoja oman opettajuuden kehittämiseen ja näköalojen laajentamiseen.
LÄHTEET:
Rauste – Von Wright, Maija-Liisa ym. (2003). Oppiminen ja koulutus. WSOY.
Ruohotie, Pekka (2000). Oppiminen ja ammatillinen kasvu. WSOY.
Saaranen, Terhi ym. (2018). Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
Sorvisto. Hannariina ym. (2018. Kohti parempaa itsetuntemusta – Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämiseen ohjaajien näkökulmasta. Pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. Gradu (1).pdf (jyu.fi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti